„A účet bude platiť kto?“

V pondelok som otvoril veľmi závažnú tému dosť provokatívnym spôsobom a pritom niektoré otázky zostali nezodpovedané. Pár z nich odznelo aj v diskusií a na pár z nich sa teraz pokúsim odpovedať, ale predtým než začnem musím poznamenať jednu dôležitú vec: sme stále de facto ekonomická kolónia resp. krypto-kolónia t.j. formálne sme nezávislí, ale aj v lepšom prípade náš finančný systém ide podľa cudzích nôt a v horšom zas pracujeme na pánskom západu.

Kto bude tie dôchodky financovať?

Rýchla, ale nesprávna odpoveď by znela Čína a Rusko, lebo Čína plánuje znížiť clá na dovoz Európskych áut, Čína vyjadrila záujem o investovaní do infraštruktúry V4 a pri projekte širokorozchodnej trate ide nielen o 80 000 pracovných miest na stavbe a 20 000 na údržbu s tým, že Bratislava má najväčšie portálové žeriavy na Dunaji a všetky tieto projekty zapadajú do konceptu novej Hodvábnej cesty tak, ako aj kanál Odra-Labe-Dunaj.

Prečo je to nesprávna odpoveď?

Vidím 3 hlavné dôvody:

  • Čína nie je charitatívna organizácia a preto nebude poskytovať peniaze naviac t.j. budeme musieť hospodáriť s tým, čo máme;

  • automobilky teoreticky kedykoľvek môžu odísť;

  • kapitalizmus končí t.j. hrabanie resp. vŕšenie kapitálu bude obmedzené.

Prečo končí kapitalizmus resp. to čo ním nazývame?

V skutočnosti kapitalizmus tu nikdy nebol, bola tu len nadvláda bankárov, ale tento systém vŕšenia kapitálu skončí z 2 dôvodov:

  • technologická revolúcia t.j. 3D tlač, big data atď;

  • neudržateľnosť systému na čo upozornil aj Rímsky klub.

Ako sa prejavuje u nás štatút krypto-kolónie a ako sa z toho dostať?

Žiaľ, sme v tej situácií, že väčšina ekonómov nielen ide podľa západných a životu neadekvátnych poučiek t.j. vykrikujú jeden nezmysel za druhým, ale aj drieme takpovediac na pánskom lebo „transfer pricing“ t.j. transférové oceňovanie kde dcérska firma prakticky netvorí zisk v rámci nadnárodnej spoločnosti (asi pred rokom sa zmenila legislatíva).

Dostať sa z toho dá len salámovou metódou, lebo stratiť suverenitu je oveľa ľahšie ako ju znovu získať.

Nie je divné, že Čína sa takto realizuje?

Ani nie a hovorím to a základe toho, že celá vec je proti 2 základným dogmám geopolitiky:

  • ríše sa delia na suchozemské a morské;

  • morské ríše vždy vyhrajú nad suchozemskými.

To prvé je hlúposť a to druhé už neplatí lebo Čína mala po stáročia oveľa vyspelejšie technológie stavby lodí a navigácie, dokázala zmapovať dosť veľkú časť pobrežia Indického oceánu a napriek tomu celému „chytré hlavy geopolitiky“ ju radia medzi suchozemské ríše a otázku Japonska, ktoré je ostrovný štát a malo potenciál vybudovať zámorskú ríšu (tak ako Briti) som ani neotváral.

Dôvod prečo druhá téza geopolitiky už neplatí je to, že železničná preprava má podobnú alebo rovnakú energetickú a ekonomickú bilanciu ako morská a riečna preprava.

Inými slovami geopolitika je kargo-kult, lebo jeho základné tézy neplatia minimálne od 19. storočia.

Ako z celej situácie vyťažiť čo najviac?

Pán Staněk povedal, že Slovensko by sa malo venovať materiálovému výskumu a začať vyrábať veci s väčšou pridanou hodnotou v malých a stredne veľkých šaržiach. Lenže na to je potrebné prekopať mnoho vecí a politická vôľa sa určite nájde len treba počkať na vhodnú príležitosť. Takáto príležitosť sa nastane v dohľadnej dobe.

S pozdravom

Oracle 911

Reklamy

6 thoughts on “„A účet bude platiť kto?“

  1. vďaka za opäť výborný komentár. ostáva však nezodpovedaná otázka – a účet bude platiť kto? mne z toho vychádza naozaj len všeobecná odpoveď: nesmieme byť hlúpi, aby sme to neboli my kto bude platiť. ale na druhej strane to nemusí byť vyjadrené vo financiách – zníženie životnej úrovne zvládneme lepšie ako v západnej Európe a rovnako sa nás dôsledky imigrantskej krízy zatiaľ až tak nedotýkajú.

    Like

  2. A čože tie stíhačky? Aký je predpokladaný dôvod? Časovo – je možné zmluvu pred dodavkou zrušiť. Alebo ide o oddialenie ďalších pokusov o majdan? Zo strategického hľadiska to vyzerá stále ako akcia proti Rusku. Resp. ako bolo nedavno spomínané ako další z krokov k obsadeniu Bieloruska.

    Like

  3. Historicky z(de)formovaný, resp. reálny kapitalizmus tu určite bol, je a ešte aj dlho bude:

    https://sk.wikipedia.org/wiki/Kapitalizmus

    https://cs.wikipedia.org/wiki/Kapitalismus

    Samozrejme, že nemám na mysli utopický typ “leséfér” kapitalizmu, o ktorom tak hrozne snívajú všetci tí liberálni ekonómovia typu Sulík a spol.
    Takýto už z princípu ani nemôže existovať/fungovať, pretože trh sa nemôže riadiť sám, ale vždy ho niekto musí riadiť (buď štát/spoločnosť/komunita alebo hŕstka parazitov), to znamená, že liberálny typ kapitalizmu vždy vedie k monopolizácii (symbolicky je tento princíp dobre znázornený napr. vo filme Highlander).
    Ale ak si pod ideálnym kapitalizmom predstavíme férový trh, tak ten môže paradoxne existovať iba v skutočnom komunizme = spoločnosti svedomia!

    Like

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s