Predražená kampaň vlády za štátne peniaze?

Mám na mysli také sociálne opatrenia tejto vládnej koalície ako cestovanie zadarmo vlakom pre študentov a dôchodcov, obedy zadarmo pre deti z materskej školy a žiakov na základnej škole, preplatenie lyžiarskych zájazdov a poukážky na dovolenku na Slovensku. Na prvý pohľad tieto opatrenia sú naozaj len populistickým trikom na získavanie hlasov pred voľbami, ale skutočnosť je o niečo zaujímavejšia.

Prečo to hovorím?

Predtým, než sa začnem v tom vŕtať, musím ujasniť dve veci:

  • Štát žije prevažne z daní firiem a živnostníkov (príjmy štátnych podnikov nespomínam).

  • Keď sa opýtali ekonómky Švihlíkovej, čo by urobila počas krízy, tak odpovedala niečo v tom zmysle, že najprv by pozrela na to, ktoré výdavky vracajú peniaze do štátneho rozpočtu a ktoré nie, a následne podľa toho by „sekala“ výdavky.

Keď pozrieme na minulé a súčasné opatrenia tejto vládnej koalície tak zistíme, že okrem sociálneho rozmeru, ktorým získava voličov, má aj pomerne silný stimulačný efekt na slovenskú ekonomiku – buď vo forme odloženej spotreby, resp. odľahčeného rodinného rozpočtu, alebo ako priamy stimul slovenským výrobcom, farmárom a podnikateľom, prípadne oboje. Dôvod je prostý, ministerstvo poľnohospodárstva priamo i nepriamo podporuje poľnohospodárov a slovenských výrobcov potravín tým, že školy majú uprednostňovať slovenských výrobcov potravín a farmárov. Podobne je to aj s preplatením lyžiarskych zájazdov pre deti a poukážkami na dovolenku.

Sedia čísla?

Podľa všetkého áno, a u ďalších takýchto balíčkov to bude dvojnásobná pravda, lebo:

  • Pellegrini so súhlasom Fica buduje svoj tím poradcov, ktorí majú poskytovať vízie a formovať dlhodobé smerovanie Slovenska;

  • polovičaté rozhodnutia nefungujú a dokážu poškodiť vládnu koalíciu (aspoň tých, ktorí to myslia vážne);

  • médiá sú vyslovene protivládne a protislovenské, a preto ich roztrhajú na márne kúsky pri prvom náznaku problémov.

Ďalšia vec je, že tieto sociálne balíčky sú akýmisi investíciami, alebo sporením na horšie časy, lebo zanášajú do slovenskej ekonomiky a ostatných sektorov štátu určitú mieru stability, t.j. zvyšujú zdrojovú stabilitu. A toto sa v budúcnosti mnohonásobne Slovensku vráti.

A čo na to liberáli?

Liberálni ekonómovia radia v dobrých časoch to isté, ako pre zlé časy: sporiť. Čo je dosť krátkozraká rada, ktorou sa riadi Sulík. Ten Sulík, ktorý rozbil vlastnú vládu a ktorý kvôli svojmu politickému analfabetizmu sa de facto prehlásil za nepriateľa pracujúcich a ľudu odvolávajúc sa na nejakú abstraktnú slobodu, a ktorý totálne nerozumie ekonomike a financiám (istý bloger rozobral na cucky dôchodkovú reformu SaS).

S pozdravom

Oracle 911

PS: Nie som až tak nadšený z tejto vlády a ideálne by bolo keby to bratríčkovanie medzi nimi a oligarchami a aj pochybnými mocenskými klikami nebolo, ale oni sú najlepšou variantou a to bratríčkovanie je systematický jav, takpovediac „It is not a bug but a feature.“ (Nie je to chyba ale charakterický znak.). A kvôli tomuto nie je otázka či sa kradne a bratričkujú, ale miera toho a koľko toho robia pre pracujúcu väčšinu.

Reklamy

4 thoughts on “Predražená kampaň vlády za štátne peniaze?

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s