Potrebujeme iné školstvo – škôlky

Trvalo to, no niekedy myšlienky musia dozrieť, aby neboli polovičné, aby sonáta nebola škripaním, ale skôr spevom môjho obľúbeného myšiaka hôrneho, ktorý tak často krúžieva nad mojou hlavou v našej dedinke. Škôlky, alebo materské škôlky (MŠ) po rusky detské sady, krasny obraz, nemyslíte? Sad aby rástol a vytvoril plody, v ktorých spoznáte Č(e)loveka, musí mať tiež záhradníka. Su to rodičia. No dalším záhradníkom, ktorý môže pomôcť sú práve tak málo v dnešnej dobe cenené profesie Učiteľov v MŠ. A málo cenené neprávom. Pretože to, aké algoritmy správania, sa naviažu do detskej mysle v tomto veku, taký výsledok dostane spoločnosť v deťoch a vnukoch škôlkara o 18-25 rokov neskôr.

U nás je dnešný stav vecí nasledovný:

  • nie je k dispozícii verejnosti ani odborníkom dlhotrvajúci program podpory a rozvoja rodiny s cieľmi nárastu počtov obyvateľstva v dalších obdobiach
  • chýbajú preto predikčné dáta o tom, koľko detí v ktorých rokoch plánuje aký počet rodín priviesť na svet.
  • teda chýba číslo, koľko materských škôlok bude potrebných v ktorých okresoch
  • teda zriaďovatelia nie su schopní naplánovať dostatočný počet zariadení a kvalifikovaného personálu
  • ďalej škôlky sú súkromné a v pôsobnosti samosprávnych zriadovateľov, no nie sú unifikované osnovy (sú nutné odporúčania)
  • nie je unifikovaná ani potrebná kvalifikácia personálu a jej nutný odborný rozvoj

Čo s tým? V podstate som si odpovedal už v zhodnotení stavu vyššie. Naše orgány štátnej správy by sa miesto vymýšľania testovaní, mimochodom učiteľky MŠ majú jednu z najsilnejších imunít zo všetkych, pretože kazdy rok su vystavené všerkym detským virusom a baktériám, ktore prekonávaju deti, mali začať prácu na:

  • pláne na 75 rokov na zdvojnásobenie počtu obyvateľstva pomocou mechanizmov podpory manželských zväzkov v ktorých sa budú rodiť a riadne vychovávať deti a stimul bude viazany na počet detí, ako aj na kvalitu rodinného fungovania
  • následne s tymto plánom sa určí a vykoná rozpočtová politika renovácie a výstavby novych MŠ potrebných na demografickú krivku, podľa jasne stanovených štandardov na vnutorné vybavenie MŠ, potrebný priestor vrátane kuchyne, spoločenskej a sanitarnej časti, spálne, prezliekárne a vnutornej telocvične ako aj na vonkajšie priestory, vybavenie vonkajšieho ihriska a prírodných prvkov priamo na dvore MŠ.
  • s horeuvedenými plánmi sa vykoná zmena učebných osnov stredných a vysokých škôl pre pedagogických pracovníkov vrátane programu mentoringu, kde každý nový pracovník v MŠ bude v prvých rokoch prace pod vedením seniorného pracovníka na ziskanie potrebných návykov z praxe.
  • Samozrejmosťou v tomto musí byť jasné stanovenie hranice maximálneho počtu detí na jedného pracovníka. Tiež odmena pracovníkov musí byť odstupňovaná znalostiam a musí zabezpečiť riadnu obživu rodiny pedagogického pracovníka.
  • neoddeliteľnou súčasťou horeuvedeného rozpočtového plánu musí byť vnútorné vybavenie škôlok hračkami a rozvojovými metodickými pomôckami pre deti aj pre personál.
  • Stravovanie musí byt prehodnotené podľa plánov zdravej výživy, ktoré bude v plnej miere hradené štátom z dotácií na dieťa adresným spôsobom.
  • v neposlednej miere musí byť zabezpečené, aby základná výbava teda okrem iného špecialne typy oblečenia, obutia, ochrany do rôznych typov počasia či činností, boli zaradené do štandardnej výbavy každého skôlkára a hradené štátom z dotácií na dieťa adresným spôsobom.

Naša najväčšia cennosť, náš najväčší poklad sú deti.

Ich zdravý vývoj v osnovách:

  • zvyšovania telesnej kultúry
  • zvyšovania znalostí formou pristupnou veku
  • zvyšovanie emočnej stability a sociálnyvh zručností
  • zvyšovanie duševných schopností (spev, tanec, maľovanie, prednes, tvorba) nielen pasivnou, ale aj aktívnou formou
  • naviazanie prirodzených egregorov na základný obraz sveta, ako príroda, umenie – dokonalosti zlatého rezu v prirodnych javoch, hudobné či psychomotorické zvyšovanie IQ, ako aj cibrenie citov pre krásu a Lásku.

Toto sú všetko aspekty, ktoré budú dopĺňať rodinnú výchovu o nové elementy, kde rodičia nie sú vo všetkých oboroch na expertnej úrovni. Súbornosť výchovy rodiny a detského sadu, zabezpečia silnú súdržnosť a zosúladenie vektorov cieľov spoločnosti a rodiny v jeden celok.

Toto je cesta ku tomu, aby začali vyrastať generácie zdravých detí so zdravým informačno-energeticko- egregoriálnym základom na prekonanie všetkých štádií psychiky, až ku dosiahnutiu potenciálu stať sa Č(e)lovekom.

Buďte zdraví a blaho želám.

Jox

14 thoughts on “Potrebujeme iné školstvo – škôlky

    • Presne tak, národné podniky. Potrebujeme vyrábať vlastné zdravé potraviny a kvalitné výrobky pre ľudí. Tie peniaze si už potom štát dotlačí podľa potreby, pre oblasti, kde by sa ešte stále používali.

      Páči sa mi

    • vďaka za komentár. Dam Vám otazku inak. Už ste niekedy robil rozpočet aspoň za 50 milionov Eur rozpočtovej organizácie? Pred necelym mesiacom som zoškrtal za hodinu 500 000 Eur nakladov len preto, že neboli nitné na chod alebo rozvoj organizácie. Bejom hodiny a ľudia z timu sa ani moc nevzpierali, lebo som položil otazku uplne na rovinu, čo nie je potrebné. A pretoze bolo vsetko, sli sme položka po položke s tym, že platy sme nechali akobpoalednú položku. a z 1000 hlavovejorganizacie som nakoniec siahol na 8 ľudí a to budú ti, ktori pôjdu do dôchodku.
      Penazi je dosť…

      Liked by 2 people

      • Nejsem ekonom, ale rozumím tomu, že za socialismu tu byly podniky, které odváděly peníze do státního rozpočtu, takže stát mohl poskytovat řadu služeb zdarma. V současnosti jsou tyto podniky zprivatizované, takže jejich zisky často odtékají dokonce i mimo naše země do soukromých kapes. Jakým způsobem se tyto peníze nahradí?
        Odpověď na Vaši otázku dát nemohu, neřídím žádnou organizaci s takovým rozpočtem. Ale vím, že peníze nerostou na stromě.

        Liked by 1 person

        • Na to nemusite byť ekonom. Ruky u Vas jesto? Hlava u Vas jesto? Vôľa mať deti, ako najvyššiu prioritu je?

          Skvele, tak si ppstavmenštátny rozpocet inak. Program rozvoja rodiny v centre (vrátane všetkých ostatnych sociologickych bodov, ktore som napisal v prvom článku) a ked zvýšia peniaze na dalšie priority, fajn.
          No takyto program nastartuje ekonomiku. No treba ho nasledne riadit, aby sa nsvykoľajil

          Liked by 2 people

  1. Zareagujem, ono toto všetko akoby funguje, samozrejme nie tak dokonale, no 70% z toho čo si uviedol áno.
    Súhlasím napr. so zrušením sukromných škôlok vo väčšine ide o “odkladisko detí” než ako inštitúciu rozvoja detí, kde sice pracujú aj učiteľky s učiteľským dvojročným minimom, no chýba tam na začiatku tá ruka v podobe človeka staršieho, čo by dohliadol a usmernil…
    V štátnych mš pracujú poväčšinou učiteľky ešte tie zapálené, starou školou vychované, ktoré to majú ako poslanie…vzdy flexibilné, kreatívne, tvorivé, láskavé. Hoci sú stredné školy vždy plné výchovy chtivých dievčat, mnohé z nich sa skutočne učiteľkami nestanú…aj preto nastala situacia kedy škôlky boli nútené zamestnať “kohokoľvek “ochotného 2roky studovať pedagog.minimum….50%z nich nedokáže túto prácu vykonavať, lebo chýba vnútorné nastavenie- naladenie, tvorivý duch, metodika či nízka morálka. A vtedy škôlky nefungujú ako celok dokonale, lebo v riadení systému nastala chyba ktoru nikto neopraví-zacyklenosť pretrváva.
    Preto som rada za článok a potvrdenie, že áno chybajú najmä peniaze, no tu chýba hlavne vychova takéhoto jedinca -reforma vzdelavania na stredných školách je základ a prax počas štúdia absolutne nutná.
    Z novej NE vlady a jej ministra školstva ma doslova desí, jeho liberálne reformy na obraz duhoveho sveta inkluzie a chaosu sú nočnou morou každého učiteľa…lebo to čo si on predstavuje je nezrealizovateľné, zvrátené a zdravý vývin poškodzujúce.

    Liked by 4 people

    • Je to všetko pekné, čo je v článku napísané, no musím si pri tom povzdychnúť : kto to zavedie resp. vráti do nedávnych čias? Roky školstvo riadila SNS – no bez úspechov. Nevedeli, nechceli, nemohli?

      Páči sa mi

      • Brunero a čo myslíte, prečo to sem píšeme? Urcite nie preto, aby to zostalo na elektronickom serveri niekde zapadnuté, ale je to jasná myšlienka na implementáciu. je to súborné dielo viacerych, my nechceme funkcie a tituly na kradnutie a vypĺňanie koncepcie niekoho iného. MIG a náš širší kolektív prezentujeme myšlienky koncepcie, ktora bude fungovať.

        Liked by 2 people

  2. Som rada, že sa nezabúda na predškolské vzdelávanie, pretože je to naozaj základ rozvoja celistvej osobnosti vo všetkých spomenutých aspektoch. Ale určite je potrebné doplniť ešte: -matematické predstavy, -jazykovú výchovu, -pracovnú výchovu.

    Liked by 1 person

    • plný suhlas, to som.trocha zovawobecnil na konci ppd duchovnym rozvojom, ale áno, zaklady logiky z pohľadu technicko-matematického a rozvoj teorie a nasledne praktické cvičenia v rozvoji teorie v praxi sa dajú začať už v tomto veku.

      Páči sa mi

      • Rozvoj logickeho myslenia sa vo vyuke robi súčasne, neučí sa teória a potom prax…. hravou formou dokažete naučiť čokokoľvek, pričom technicke vymoženosti dnešnej doby skvalitňujú výuku a posunuli ju na vyšší stupeň. Potom už záleží na kreativnosti a tvorivosti učiteľky ako sa popasuje s úlohou… a aku dostane spätnú väzbu …
        Aj ten ŠVP – Štatny vzdelávací program prešiel mnohými premenami, no dostatočný zďaleka nie je.

        Páči sa mi

  3. V mojej vízii žiadna mater ani tato také čosi ako školky nebude potrebovať. Čo potrebovať, chcieť, čo chcieť, ani mu na um nepríde, že by do jeho potomka mal vkládať vo formatívnom veku otisk iný človek (to v lepšom prípade) ako z jeho rodu.

    Páči sa mi

  4. Jox, som veľmi rád , že aj u Oriho zvučí podľa mňa , kľúčový zvonček pre budúcnosť aj SR, aj ČR .Ozvi sa mi, ak máš pocit, že vzájomná spolupráca na poli integrity výchovy a vzdelávania mladej generácie je to pravé, čo osloví veľký počet občanov našich oboch dočasne rozdelených národov. Tuná v Čechách rozbiehame aktívny a verejný projekt , bližšie osobne.
    Mail je k dispozícii u Oracla .

    Liked by 1 person

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s