Vzdelávanie pre budúcnosť

Hovorím vyslovene o vzdelávaní a nie o školení. Ide totiž o to, že človeka len vycvičia na niečo bez nutnosti pochopenia širších súvislostí a vzdelanie zas vyžaduje, aby ste chápali nielen to, čo robíte, ale aj súvislosti a samostatne preniesli osvojené veci do praxe. A naša spoločnosť má vážne problémy, lebo kým pred 1989 a skorých 90. rokoch školský systém vzdelával, tak teraz školí resp. skôr cvičí konzumentov, ale toto nie je hlavná téma tohto článku.

Prečo to teraz otváram?

Pretože sa v plnej nahote ukazuje, že školstvo na Západe už nielen nevzdeláva, ale už ani neškolí resp. necvičí konzumentov, t.j. školský systém sa stal akýmsi skladiskom detí na prechodnú dobu a toto potvrdzuje to, čo sa dialo počas covid cirkusu, keď deti poslali domov a nechali ich pracovať samé, okrem iného. Toto celé znamená, že vzdelávanie našich detí budeme musieť zobrať do vlastných rúk. Teraz technické otázky nebudeme riešiť, lebo tie sa odvíjajú od toho, ako prebieha vývin ľudského tvora po pôrod.

Čo by sa malo sledovať?

Vývin mysle ľudského tvora je cyklická záležitosť, kde sa časom mení pomer dvoch procesov:

  • Naplnenie informačných bánk vedomosťami, znalosťami a vzorcami správania.

  • Aplikovanie nadobudnutých vedomostí, znalostí a vzorcov správania z informačných bánk.

Pre nás sú pre toto dôležité tieto veci, keď príde na reč o deťoch:

  • Kvalita a šírka informácií vrátane vzorcov správania.

  • Rešpektovanie rozdielov medzi pohlaviami a jedincami.

  • Aby do 12-tich rokov počúvali svoje svedomie a dokázali si vypestovať svoje potraviny, alebo ich pozbierať v prírode.

Kvalita a šírka informácií vrátane vzorcov správania u malých detí v predškolskom veku je kľúčová, lebo ona je základom toho, že nakoľko bude môcť dieťa neskôr čerpať informácie resp. aplikovať ich v praxi. Neskôr kurzy, online kurzy a samostatné a skupinové projekty pod vedením učiteľa nahradia rodičovský prístup.

Vývoj každého jedinca je iný, ale nasleduje určité vzorce a jedným zo vzorcov je, že chlapci sa do 10-tich rokov vyvíjajú pomalšie ako dievčatá, ale potom do 12-teho roku sa to dorovná a vývoj ide rovnakým tempom. Ďalšia vec je, že každý jedinec má iné záujmy, a preto rôzne typy informácií čerpá z okolia rôznou rýchlosťou, resp. aplikuje ich v praxi, t.j. niekto sa učí jazyky veľmi rýchlo, niekto je skôr na vedu a techniku a niekto iný je zas talentovaný hráč na inštrumenty, alebo vynikajúco kreslí.

Momentálne všeobecná kultúra a tým pádom aj osobná kultúra je taká, že v nej prevládajú vzorce, ktoré potláčajú svedomie, t.j. rodič bude musieť vyvinúť vlastné vzorce, ktoré zohľadňujú a aj riešia tento stav na úrovni jedinca a ísť tak príkladom svojim deťom. A čo sa týka pestovania a zbierania potravín, tak momentálne sa rieši všetko cez peniaze, a tým pádom sa schopnosť prežiť odvíja od schopnosti zarobiť peniaze, čo predstavuje pre jedinca a pre spoločnosť ako celok risk.

Čo to znamená pre Slovensko?

To, že budeme musieť riešiť vzdelanie našich potomkov na individuálnej a lokálnej úrovni s prihliadnutím na globálnu situáciu, a počul som, že sa rozmáhajú alternatívy.

S pozdravom

Oracle 911

PS: Skelet pre informačné banky sa formuje pred počatím a tvoria ju ženou zvolené energeticko-informačné vzorce, najviac na ne vplývajú sexuálni partneri, hoci v istých rozmedziach sa ich vplyv dá regulovať, t.j. volne to nadväzuje na môj článok „300“ a jeho dve doplnenia (tu a tu).

Výzva: prosím začnite čítať hrubé knihy (je to fuk s ktorými začnete), ktoré môžete zakúpiť aj u vydavateľstva Torden v nadchádzajúcom období znalosti v nich obsiahnuté budeme potrebovať všetci.

Príspevok na chod: Finančne môžete prispieť tu.

Poznámka: Diskusia je nižšie a je otvorená.

14 thoughts on “Vzdelávanie pre budúcnosť

  1. Naše školstvo sa po roku 2000 prednastavilo na ,, testovanie “…západný model vzdelania A: yes B:No C: I don’ t know…
    Alternatívne prístupy v rovnakom roku odsunuli do zabudnutia….ostalo zopár súkromných ( waldorf, montessori) škôl… Skúsení učitelia si z nich vzali ,čo sa dalo a čo stojí za to… resp. čo oči inšpekcie nevidia… Akokoľvek je učiteľ prebudený, dieťa príde prednastavené z domu…. Nové ,,kurikulum” – štandardy sa majú upravovať a od ,,26″ prejsť na tzv. cykly…. Verím,že to NEprejde ..!
    ….príbehy z paralelného vesmíru slovenského školstva

    Liked by 1 person

    • Naše školstvo sa po roku 2000 prednastavilo na ,, testovanie “…západný model vzdelania A: yes B:No C: I don’ t know… – hovorí sa tomu boloňský systém vzdelávania. A je to tak maximálne na ohlupovanie detí, pretože potom nedokážu udržať vedomosti v hlavách a rizvíjať sa. Takže za mňa osobne Tfuj !!! 😤
      …som rada, že som doštudovala školy pred 90. rokom. 🥰

      Liked by 2 people

      • Absolútny súhlas,Mima. Mám kamarátky učiteľky,dokonca aj moje učiteľky zo základky hovoria to isté. Dieťa do desať rokov má memorovať(učiť sa naspamäť)predovšetkým násobilku,vybrané slová,básne v materskom jazyku. Namiesto toho sa presadila chorá agenda tlačiť im do hláv už v predškolskom veku anglické slovíčka. A ešte horšie,to mám priamo od kamošky,učiteľky v MŠ,matka donesie ráno 4 ročné dieťa.To má v ruke android a pozerá do neho.Matka detto. Bude s tým roboty ako na kostole.

        Liked by 2 people

  2. Krátky prof. Staněk:
    Inak pekne položené otázky: Čo nám vlastne platí štát? …..

    Školstvo od 2:15 minúty a odpoveď, kde sa míňajú peniaze na školstvo a s informáciou, že zostávajú voľné miesta (uvádza 18 tisíc miest) na VŠ aj keď zoberieš na Vysoké školy všetkých maturantov !!!!
    Potom zákonite chýbajú peniaze pre domškoly a materské školy so zmysluplným vzdelávaním… hoci sú súčasťou vzdelávania, a tie si musia rodičia platiť sami, kde sú peniaze od štátu, ktoré by išli do iných škôl?
    Kedysi som počul, že najlepšie platené by mali byť učiteľky v materských školách, potom v základných školách a najhoršie na vysokých školách (tu by ich mala platiť prax).

    Liked by 2 people

    • S tými VŠ to už v podstate funguje. Na univerzite v NR si vysokoškolskí pedagógovia na seba zarábajú tým, že sa zapájajú do projektov a žiadajú o rôzne granty, pretože škola ich už nedokáže zaplatiť. Dosť, že škola ako tak platí energie a budovu.

      Liked by 1 person

  3. Dobry den.Tak uz ste si konecne uvedomili kde sa zacina a da menit spolocnost.Spravne vo skolach.Darmo budete robit osvetu pred nevzdelanym publikom.Akorad,ze sme.si tu presrali 30r a odpisali nie jednu generaciu.Problem zacal v skolkach,skolach a pokracuje vo vzdelavacich instituciach kde sa da odborne a prakticky dovzdelat.Toto je sistemovy a dlhodoby problem!Vyprodukovali sme si podpriemernu populaciu bez vseobecneho rozhladu a vedomosti ktora uz zacala plodit deti ktore natom budu este horsie.Uz pedagogovie maju chabe znalosti tak co mozu vstepit nasim detom!?Skoro pred rokom som tu spravil taku hru,co by ste chceli zmenit a gro napisalo skolstvo az potom to ostarne a boli tu aj zaujimave napady na riesenie aspon na zamyslenie.No a teraaz sami tvorcovie tohto blogu si odpovedzde koko casu a clankov ste venovali skolstvu ci vzdelaniu ako takemu?????A kolo casu nato aby ste nazyvali ludi trolmi a popravde dost diskutujucich odtialto odislo a hadajte asi preco?Ale na napravu nieje nikdy neskoro aj ked generacia co nieco zazila a vie uz pomali konci a preto by sme uz nemali mrhat casom ale ho zmysluplne vyuzivat pre blaho nasich potomkov.

    Páči sa mi

    • Ale toto skutočne smrdí trolingom! Nechcem hovoriť za nikoho a nechcem sa ani pýtať, ale jedna otázka. Ak človek zabrdne myšlienkami do života, je možné že sa potkne o tému školstva, či vzdelania deti?

      Liked by 1 person

  4. A este malicko,rodicia a stary rodicia pozrite sa do ucebnic vasich deti co sa ucia aku hodnotu v sebe uchovavaju moderne ucebnice.Male perli si dovolim napisat Jelasa je ihlicnaty strom.Mak je obylnina nie olejnina a kukurcny srot je tiez obylnina a to le azaj co ma napadlo.A porovnajte si to z ucebnicami z rokov 80tych alebo este skorsimi

    Liked by 1 person

  5. Spali sme my stredná generácia dlhé roky a vychovali deti podľa vzorov ktoré nám vstepili naši rodicia ktorí boli vychovani v istom režime ktorý im dával počas celého ich života istoty,až do covidu. Kedy absolútne nevedeli sa k tomu postaviť celom..my nejakom začíname chápať co sa tu deje,ale zmeniť ten rozbehnutý proces vyžaduje CAD,škody na novej generácii sú už zjavné..dúfam že nie trvalé keď sa spamatame…treba veľa sily a vytrvalosti a hlavne musíme sa spojiť, pretože systém doteraz nastavený berie a spracováva deti už od škôlky..

    Páči sa mi

    • Suhlasim,ze by sa mali aktivizovat obcania a to uz v ramcii obci.V minulosti aj rodicia organizovali mimoskolsku vzdelavaciu a osvetovu cinnost.V ramci samosprav ako zriadovatelov skol zapojit aj kluby dochodcov,myslim,ze odovzdanie skusenosti ob generaciu nieje naskodu.Do momoskolskych ale aj skolskych cinnosti zapojit viac obec.Ved boli predsa predmety a oni aj su len sa na nich neuci to co sa ma kde sa zdokonalovali manualne zrucnosti ci aspon ciastocne sa vytvaral vstah k pode.Dieta ktore vyrastie v prostredi kde po nom nieco ostava,napr.vysadeny strom v aleji ci zveladene obecne priestranstvo ma vazbu na toto miesto a skor v obci ostane ako by ju opustilo.Rodicia ktory sa zapajaju do tychto cinnosti sa tak iato spoznavaju a spoznavaju lepsie aj chod obce a myslim si,ze pri komunalnych volbach by mala obec sirsiu na vyber zo sirsej zakladne do miestnych samosprav.Predsa len ubrlo by sa z anonimity a prazdnych predvolebnych slubov.Realne skusenosti a poznanie sa navzajom sa nahradit neda.To len velmi zjednosusene co sa da urobit vramco obce a co sa da s tym ovplivnit.

      Páči sa mi

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s