Letí orol šírym nebom
v zlatom svetle zory,
duní pod ním valný Dunaj,
šumia Balkán-hory.
Letí k moru, a nad morom
kolesá si točí:
div predivný zobáčili
jasné jeho oči.
Či to tu ten blažený raj,
zeme božej krása?
Bielo more, čierno more
okol neho hrá sa.
Z výšin kvetoháje dýšu
ľúbymi vôňami,
pod nimi sa mesto veží
pyšnými vežami.
Na mesto sa vo dne, v noci
mladý mesiac díva;
a ten mesiac nedorastá,
ani neubýva. —
Sedí víla, vedomica,
na brale vysokom;
doďaleka-neďaleka
veštím hľadí okom.
Nehľadí na hory, čo sa
za morom mihajú,
ale hľadí na tie časy,
ktoré prijíť majú.
Ani nehľadí na lode,
čo po mori bežia:
lež na deje, ktoré v lone
budúcnosti ležia. —
Zatočil sa orol nad ňou
tri razy dokola,
vílu bohom sestruje si,
a zvysoka volá:
Biela vílo, bohom sestro,
nože ty mne povedz;
Čo to za hrad, čo to tam naň
svieti ten obnovec? —
Biela víla, vedomica,
orlovi odvetí:
Ten hrad, orle, čo to tam naň
ten obnovec svieti,
to Carohrad. — Oj, býval on
niekdy sveta hlavou;
a Boh zveľadil ho mocou
a ovenčil slávou.
Ale on sa Boha spustil
a ťažko previnil;
znal Carohrad pravdu božiu,
ale ju nečinil;
znal Carohrad, človek boží
že je syn slobody,
ale on do pút otrockých
okúval národy.
Preto Boh naň kliatbu hodil
a dal ho v moc ľudu,
ktorý pravdy božej nezná,
ale slúži bludu.
A ten mesiac zlé má svetlo,
bo kam ono padne,
tam ti každý výkvet ducha
človečieho vädne.
A čím ono padať bude
na tie krásne kraje,
z Carohradu žiadna moc tú
kliatbu neodkľaje. —
Jesto tomu rokov, jesto,
vo dva razy dvesto,
ako svieti ten obnovec
na nešťastné mesto.
Ale Boh sa už zľutoval,
dni spásy sa blíža,
už ho vidím — ide víťaz
pod znamením Kríža;
víťaz ozbrojený Bohom,
dieťa toho rodu,
ktorý — byvši sám otrokom —
dá svetu slobodu.
Bolo to — chlieb krivdy i on
jedával za mladi:
bude to — na večný prestol
on pravdu posadí;
pravdu tú, zaznanú svetom,
ale pošlú z neba:
miluj Boha celou dušou,
blížnych ako seba. —
Udri, orle, bohom brate,
krielami bystrými;
zaleť ta, kde stojí víťaz
čatami chrabrými.
Tam saď na kríž, čo sa blyští
nad jeho práporom,
a volaj — a hlas tvoj šírym
ozvi sa táborom;
volaj, volaj hlasom hromu:
Vstaň, víťaze boží!
Boh ti vrahov tvojho rodu
pod nohy položí.
Pred tebou do prachu kľaknú
veže Carohradu;
zablysne sa kríž, — a mesiac
skloní sa k západu;
skloní sa a zájde za ten
kraj sveta ďaleký: —
zájde — a nevzíde viacej
až na vekov veky.
*
Bratu, vďaka Ti do záhrobia za tento skvost, matričný, obrazový aj plný upozornenia, že Boh dáva moc a Boh ju odnímä, keď zíjdu ľudia z cesty ku Čelovečenstvu….
Pokračovanie matrice s Veštbou budúcnosti príde čoskoro…
Jox
Malo by byt povinne citanie a nie len toto.
Páči sa miPáči sa mi
Ale to by si musel veľmi jasne vysvetliť prečo je to dobré. Dnešní žiaci sú znechutení zo školstva, kde sa musia učiť mraky veci o ktorých ani nevedia k čomu sú im (teda ani ich využiť nevedia), v lepšom prípade alebo rovno sú im k ničomu malého ešte horšie…
Ináč nezabúdajme, že dnešné školstvo stojí na Pruskom základe.
Buďte zdravý…
Páči sa miPáči sa mi
Carohrad – Konštantinopol – druhý Rím? Je to správne?
Páči sa miPáči sa mi
Až budeš písať matricu s veštbou budúcnosti, maj na zreteli, že rovnovážnemu stavu zodpovedajú rovnako dlhé vodorovné ramená dvojkríža. Úlohou Slovenska do budúcnosti je dorovnať horné duchovné rameno.
Páči sa miLiked by 1 person
Krásna pieseň od Janka Majerčíka.
Ešte veta k dvojkrížu .Vodorovné dve ramená znamenajú obnovu úlohy ženy a ženstva,ktoré bude posilnené a vlastne popolvár má pravdu ,že budú dorovnané na rovnakú dĺžku a tým i posilnené.Žena , ako taká sa má prebudiť a začať jemnohmotne vyciťovať a tým i ochraňuje muža.Neprebudená žena neochraňuje muža ,mnohokrát mu škodí a tým nie je naplnená úloha rodiny. Ako príklad uvádzam jednoduchú vec,oblečenie ženy. Sukňa v ktorej sa pohybuje žena v kuchyni ,doma , v rodine pri točení vytvára iné morfologické pole ,ako žena v nohaviciach. Všetko je skryté v detailoch a detaily robia veľké veci,divy.
Páči sa miPáči sa mi
To, ženy sa majú prebudiť a nielen oni ale aj muži, je pravda.
No, horné duchovné rameno dvojkríža odkazuje na Otca Nebeského (a teda princíp muža) a dolné materiálne rameno odkazuje na Matku Zem (a teda princíp ženy).
Páči sa miLiked by 1 person
Skutočne, klobúk dole! Pri viacerých veršoch to stojí aj za vydanie. Vďaka.
Páči sa miPáči sa mi
Samo Chalupka to svojho času vydal v národnom casopise
Páči sa miPáči sa mi
Tak to neviem. Ale aj tak vďaka ze si to tu dal. Krása.
Páči sa miPáči sa mi