Za právne a sociálne spravodlivý štát. Diskusia k zmene volebného systému a referendu.

Zmena terajšej formy vládnutia občanom na formu služby občanom Slovenskej republiky a Slovenskej republike, to jest nahradenie moci politických strán mocou ľudu.

Cieľom je kontinuálny rast a rozvoj Slovenska smerom  k Právne a sociálne spravodlivému štátu, to jest nahradenie politikárčenia v štvorročných cykloch, keď zmena rozloženia síl v parlamente znamená okamžite aj zmenu smerovania Slovenska a likvidácia nielen toho, čo bolo vybudované v predchádzajúcom období, ale aj likvidácia odborníkov v inštitúciach.

Prečo sa nedarí zabezpečiť kontinuálny rast a rozvoj Slovenska veľmi dobre rozobral autor tohto dokumentu: http://www.demokracianahlas.sk/dokument/

Autor navrhol aj systém riešenia.

Aby sme mohli vecne diskutovať k téme, je potrebné si tento dokument preštudovať s otvorenou mysľou a uvedomiť si, že je to cieľ usporiadania a obsadzovania pilierov moci a formy ich fungovania a súčinnosti. Preto najprv to posudzujme z tohto hľadiska, t.j. ako cieľ, a až následne, aby sme sa nezamotali a nevyrobili „mačkopsa“ riešme prechodové stavy a cesty k cieľu. Tento dokument odporúčam prečítať dvakrát. Po prvom čítaní budeme bojovať s tými časťami, ktoré búrajú náš vžitý stereotyp a vlastnú predstavu. Treba si to premyslieť a skúsiť sporné body vyriešiť vlastným návrhom, ale zachovajúc základné princípy autorovho návrhu, lebo návrh je skutočne dobrý. Následne si prečítať ešte raz aspoň sporné časti dokumentu.

Súhlasím s autorom, že podstatou riešenia problému stagnácie a likvidácie Slovenska je vyriešiť nezávislosť zákonodárnej, výkonnej a súdnej moci, a to nielen na najvyššej úrovni (parlament – vláda – ústavný a najvyšší súd), ale aj na nižších úrovniach: okresné a miestne samosprávy. Je to mechanizmus udržania a fungovania štátnosti, mechanizmus, zabezpečujúci zavedenie do praxe koncepcie a ideológie rozvoja Slovenska. Koncepcia je v podstate definovaná v dokumente „Za právne a sociálne spravodlivý štát. Základný kameň.“ Jej ideológia je zadefinovaná v dokumente „Za právne a sociálne spravodlivý štát. Spravodlivosť“.

Súhlasím aj s autorom navrhovaným modelom, lebo to rieši podstatu problému a navyše nepriamo prinúti tých, ktorí svoj riadiaci potenciál spoločenského diania realizovali len poctivým prístupom k všetkým úrovniam volieb, a predovšetkým parlamentných, priamo kandidovať do samospráv, ak budú chcieť mať priamy dosah na riadenie aj na vyšších úrovniach. Doteraz ich ambície uspokojovalo dať v parlamentných a prezidentských voľbách hlas tej správnej strane a zakrúžkovať to správne meno. No, zvoliť si len jedného poslanca v miestnych voľbách – to ich iste neuspokojí, ale vyprovokuje k aktívnej práci. Takto máme možnosť dostať čo najviac adeptov na riadenie z komunity KSB z teoretizovania na diskusných fórach priamo do aktívnej politiky.

Tri samostatné, personálne nepreviazané pyramídy, tzv. piliere moci (alebo štátnosti): zákonodárna , výkonná, súdna moc.                                                                                                                 

 Zákonodárna – poslanecká od miestnych úrovní až po parlament musí zabezpečovať nahradenie partokracie skutočnou demokraciou – mocou ľudu, volič musí mať pocit, že poslanci aj v parlamente sú jeho poslancami a skrze nich má dosah na chod štátu.                                                                                             

Výkonná – od miestnych úradov až po ministerstvá a vládu. Musí zabezpečovať predovšetkým nepretržitú odbornosť, fundovanosť a funkčnosťvýkonného aparátu.                 

Súdna – odbornosť, nezávislosť, striktné rozhodovanie podľa platných zákonov, dohľad nad tým, aby navrhované a prijímané zákony boli v súlade s Ústavou SR a platnou legislatívou a ich zmeny sa diali zákonnou cestou.

No, koncepčný návrh modelu vyvoláva niektoré otázky, ktoré aj vzhľadom na rozsah dokumentu nebolo možné podrobne v ňom vysvetliť. Takže poďme na to:

  1. Autor navrhuje tri správne (v terminológii autora samosprávne) úrovne: miestna (obce a mestá), okresná a celoštátnaparlamentná. Ja navrhujem štyri úrovne – pridať úroveň terajších tzv. VUC. Či to budú presne územia VUC, alebo bývalé kraje, alebo bývalé župy (na Slovensku máme 19 historických žúp, vzhľadom na to, že niektoré z nich sú veľmi malé, lebo ich gro je v terajšom Maďarsku, tak by som ich počet zredukoval na 15-16 žúp a niektoré, ak to podmienky dovolia, trocha územne upravil), to bude predmetom odborných diskusií v budúcnosti. Dôvodom pridania štvrtej úrovne – medzistupňa medzi okresmi a celou republikou je to, že neriešime len úrovne riadenia, čo sa týka kontroly moci a praktiky výkonnej moci, ale aj maximum decentralizácie v zmysle hesla: miestni lepšie vedia, čo im treba a ako to riešiť, než ústredie v hlavnom meste. Takisto je snahou  programovej obnovy Slovenska dosiahnúť nielen celoštátnu sebestačnosť ale aj regionálnu sebestačnosť a ucelenosť, nielen vo výrobe, prerozdeľovaní, ale aj rozvoji a kompaktnosti. Okres je na niektoré takéto úlohy a potreby malý a štát zase zbytočne veľký a hlavné mesto od niektorých  okresov príliš ďaleko. Dalo by sa to riešiť sceľovaním terajších okresov na väčšie, ale to by zase odviedlo energiu na vedľajšiu koľaj. Preto navrhujem na začiatok využiť existujúce štruktúry vrátane VUC. Navyše VUC-ky sú už dosť rozsiahle a komplexné útvary, ktorých riadenie už vyžaduje fundovaného riadiaceho pracovníka. Títo riadiaci pracovníci by boli kádrovou bázou pre budúcich premiérov a VUC-ky by boli v podstate kádrovým výťahom pre nich.
  2. Voľby – autor správne navrhuje eliminovanie zbytočne vydávanej energie, vášní a finančných prostriedkov na rôznorodé voľby (komunálne, parlamentné, prezidentské, europarlamentné) ich zredukovaním na jedne, a to komunitné voľby – volím jedného poslanca zo svojho okolia, ktorého poznám (a ja navyše navrhujem, aby volebné obdobie bolo na 5 rokov, nie na 4. Pri dlhodobom plánovaní rozvoja Slovenska sa to robí na desaťročia a 5-ročnice s tým lepšie korelujú, než 4-ročnice. Navyše zredukovaním mnohých volieb na jedne jediné raz za 5 rokov by sa aj médiám zobrala manipulačná téma a priestor, lebo by to nebolo v kuse o voľbách a manipulatívnych prieskumoch, ale konkrétnych programoch a výsledkoch). Táto komunitná základňa poslancov je kádrovou bázou pre vyššiu poslaneckú úroveň, atď. So zredukovaním volieb na voľby jediné súhlasím, no na niektoré detaily mám iný názor.
  3. Smerné číslo podľa počtu voličov – tento princíp vyvolá situáciu analogickú väčšinovému hlasovaniu v orgánoch EÚ, keď veľké krajiny (Nemecko v spolupráci s Francúzskom) vždy dosiahnu svoje. Takto by sa u nás “Nemeckom” a “Francúzskom” stali Bratislava a Košice. Poslanec – to by podľa mňa nemal byť len počet voličov za ním, lebo Slovensko nie je len o ľuďoch, ale aj o krajine. Iné požiadavky a charakter majú okresy s nízkym počtom obyvateľstva a s viac vidieckym a lesnatým charakterom, než čisto mestské okresy, ako sú Bratislava mesto a Košice mesto. Ak k nim prirátame ďalšie veľké mestá, tak o Slovensku budú rozhodovať voliči veľkých miest a zbytok poslancov bude tvoriť len štatistickú kulisu. Pritom všetci vieme, že mestské prostredie má veľmi nepriaznivý vplyv na psychiku človeka, mestá sa stávajú odtrhnuté od prírody a často aj od reality – nie nadarmo sa hovorí, že zdravý sedliacky rozum. (koncentrácia liberálov je v mestách, a takisto v mestách sa koncentrujú skoro všetci psychickí devianti – či sa to niekomu páči alebo nie, je to jednoducho objektívny jav.) Preto v parlamente budú za každý okres dvaja poslanci – jeden za obce a jeden za mestá. Vzhľadom na to, že Bratislava a Košice ako mestá majú dokopy 9 čisto mestských okresov, tak o nejakom poslancovi za vidiek z týchto okresov nemožno hovoriť. Navrhujem to riešiť buď po prvé: prevahu 18 poslancov v parlamente v prospech veľkomiest bude potrebné vyvážiť v prospech vidieka 18 poslancami. 18 okresov s najvyšším podielom vidieckeho obyvateľstva bude voliť troch poslancov – 1 za mestá, 2 za obce (parlament bude mať celkovo 176 poslancov, alebo po druhé: mestské okresy Bratislavy a Košíc budú voliť len po jednom poslancovi – veď sú to len mestá a aj ostatné mestá majú len po jednom poslancovi za okres a bude sa to vyvažovať 9 vidieckymi poslancami navyše. Parlament bude mať celkovo 158 poslancov, alebo po tretie – čo sa týka okresov, alebo volebných obvodov do parlamentu, tak Košice a Bratislava to nebude dokopy 9 okresov, ale len dva. Prečo by tieto dve mestá mali mať viacero okresov, ak aj autoznačku majú len jednu? Takto by to bolo 72 okresov a 4 čiste mestských poslancov za Košice a Bratislavu by vyvažovali 4 vidiecki poslanci naviac zo štyroch najvidieckejších okresov. Parlament by mal takto 148 poslancov. Ja osobne sa prikláňam k tomuto tretiemu variantu. Cieľom nie je sústreďovať obyvateľstvo a ekonomiku do dvoch miest  a vytvárať z nich megapolisy, ale rovnomerne rozvíjať celé Slovensko.
  4. Volebné percento úspešnosti poslanca ako hlavný parameter kvalifikácie miestneho poslanca na postup do vyšších úrovní. Tu vidím viacero problémov: prvý – poslanci, ktorí vzídu z menšieho počtu kandidátov budú mať štatisticky predurčene vyššie volebné percento úspešnosti, než poslanci zvolení z pomedzi viacerých kandidátov. Takto menej zdatný poslanec jedného volebného okrsku obce/mesta, len kvôli tomu, že mal jedného protikandidáta, vytlačí z možnosti byť starostom/primátorom možno najlepšieho obecného kandidáta, ktorý mal smolu, že svoj volebný úspech musel obhájiť v okrsku s desiatimi kandidátmi.        Problém druhý (ktorý až tak veľkým problémom nakoniec nemusí byť): tým, že to budú jediné voličské voľby úrovne miestnych poslancov, z ktorých vzídu vyššie úrovne, tak voliči budú mať tendenciu voliť tých, ktorých chcú vidieť predovšetkým v obecných zastupiteľstvách, a preto ambícia ísť vyššie môže byť buď handicapom (chce sa viac venovať práci na vyšších úrovniach a bude prácu na miestnej úrovni brať ako bremeno), alebo naopak devízou – máme svojho človeka na vyššej úrovni…
  5. Cca 6 000 volebných obvodov po 1000 voličov (počet volebných obvodov v korelácii s počtom voličov je chybný, lebo Slovensko nemá ani 6 mil obyvateľov, nieto voličov. Aktuálny stav k 16.3.2021 je 5 444 263 obyvateľov, z toho je voličov nad 21 rokov cca 4 380 000, zdroj: http://obyvatelstvo.population.city/slovensko/ Ale to sa dá upraviť buď znížením počtu vol. obvodov alebo počtu voličov na jeden obvod.)                                 Problém: čo s obcami, ktoré majú menej voličov (a často aj občanov), než je veľkosť hoc aj už upraveného vol. obvodu, a pritom obec má vlastnú samosprávu? To by sa dalo riešiť tak, že pre výber do okresného zastupiteľstva by sa tieto poddimenzované volebné okrsky zlučovali do väčších v tej podobe, že do okresného zastupiteľstva by neišiel jeden najúspešnejší poslanec (starosta v novej terminológii) za každú miniobec, ale by vyberali spomedzi seba jedného zástupcu pre zlúčený volebný obvod z miniobecných okrskov.
  6. Poslanecká pyramída: najúspešnejší miestny poslanec – starosta je zároveň poslancom okresného zastupiteľstva. Najúspešnejší okresní poslanci sú poslancami parlamentu . Takže takýto poslanec by musel zvládať agendu miestnu, okresnú a celoštátnu – parlamentnú. Toto som na začiatku považoval za najväčší problém, majúci dopad na kvalitu práce poslanca pre jednotlivé úrovne. No teraz už to za problém vôbec nepovažujem, ba práve naopak – považujem to za výhodu, lebo minimálne 148 poslancov parlamentu bude mať priamu väzbu na tú najnižšiu – miestnu úroveň samosprávy – to jest bude priamo vedieť, čo jeho voličov v rodnej obci najviac tlačí a aj ako vnímajú dianie v parlamente a činnosť vlády. Navyše má to pozitívny efekt aj pre prechodné obdobie, to jest poslanci parlamentu, ktorý vzíde ešte z parlamentných strán podľa pôvodného volebného zákona – budú sa musieť zaujímať aj o svoj budúci volebný okrsok a prácu v parlamente nie imitovať, ale poctivou poslaneckou prácou ukázať svojim budúcim voličom, že tam patria.  Aby to bolo zvládnuteľné, autor navrhuje časovú synchronizáciu rokovaní jednotlivých úrovní podľa týždňov a pomocných asistentov pre takýchto viacúrovňových poslancov. Tu je dôležité, aby asistent zabezpečoval, svojim spôsobom aj suploval agendu takéhoto poslanca na nižšej úrovni. To jest, ak je to poslanec parlamentu, tak bude mať dvoch asistentov: jedného v okresnej samospráve a druhého v miestnej samospráve. Nie v parlamente, lebo to by sme riskovali, že chod parlamentu, a teda Slovenska, budú spravovať nevolení asistenti. Výber asistentov poslanca pre nižšie úrovne bude v kompetencii daného poslanca vrátane zodpovednosti za jeho činnosť. Ak si poslanec vyberie zle, alebo ho zavčasu nevymení, tak mu to voliči v ďalších voľbách rýchlo spočítajú, ak ho neodvolajú ešte skôr. Parlamentnej samospráve sa musí venovať naplno a osobne zvolený poslanec!                                                                               Okresní poslanci spomedzi seba volia jak poslancov do parlamentu, tak poslancov do VUC. Poslanec VUC nemôže byť zároveň poslancom parlamentu.
  7. Je potrebné vyriešiť aj situáciu, ak najúspešnejší miestny poslanec-starosta, nemá záujem o vyššiu úroveň poslaneckej práce, ale chce zostať starostom obce a venovať sa práci v obci osobne naplno. V takomto prípade navrhujem, aby obecné zastupiteľstvo nominovalo ďalšieho najúspešnejšieho poslanca, ktorý bude obec zastupovať navonok v okresnom zastupiteľstve, no v miestnej samospráve bude aj tak “šéfom” starosta.
  8. Referendum. Podporujem autorov návrh rozčleniť referendum na poslanecké a všeľudové. Poslanecké referendum je vyhlasované predsedom parlamentu automaticky, ak sa jedná o zmeny ústavných zákonov, či iných celospoločensky závažných, no odborných otázok (tu to bude potrebné vyšpecifikovať). O poslanecké referendum môže požiadať nadpolovičná väčšina všetkých poslancov – predseda parlamentu je povinný ho vyhlásiť. Navrhujem, že poslanecké referendum môže mať len dve odpovede: “Áno”, “Nie” – poslanec je tam od toho, aby vedel k otázke referenda zaujať fundovaný názor. Ak ho nemá, nech si to naštuduje a názor vytvorí, alebo nech zloží poslanecký mandát. Všeľudové referendum je povinný predseda parlamentu vyhlásiť, ak o to požiada nadpolovičná väčšina všetkých poslancov alebo petícia 300 000 oprávnených voličov. V prípade všeľudového referenda budú tri možné odpovede: “Áno”, “Nie”, “Odmietam referendovú otázku” – tak ako to navrhuje autor dokumentu. Aby sa nakoniec neukázalo referendum zbytočným, ak preváži tretia odpoveď, tak je to možné dosť eliminovať tým, že všeľudové referendum sa vyhlasuje ak o to požiada viac než 300 000 voličov v petícii a nebude prevýšené počtom voličov v protipetícii. Takto sa dosiahne to, že sa nebude referendovať o blbostiach a protipetíciou sa vyburcuje volič k záujmu o tému a následne k jej odmietnutiu už v protipetičnej akcii, alebo k jej presadeniu v následnej účasti v referende. Nadpolovičná väčšina všetkých poslancov parlamentu alebo úspešná petícia voličov môže v opodstatnených prípadoch si vyžiadať k predmetnej téme poslaneckého referenda, referendum všeľudové – je to poistka uplatnenia priamej moci ľudu, keby voliči nadobudli dojem, že poslanci sa rozchádzajú s názorom voličov na vec.

Ostatné oblasti dokumentu – výkonnú a súdnu moc budeme rozoberať v ďalšom pokračovaní…

15 thoughts on “Za právne a sociálne spravodlivý štát. Diskusia k zmene volebného systému a referendu.

      • Prečo sa čudujete? 108 stranový výplod, ktorý Vás nadchol a pretláčate ho tu nikto študovať nebude. Je tam toho proste príliš veľa na to, aby s tým ľudia s rôznymi názormi/preferenciami súhlasili, mieša to mnohé veci dokopy.

        Tiež je otázka čo by tá sranda stála, kriste pane ešte aj štvrtý level ako VUCky do toho pridať, akože wau, VUC sú už teraz absolútne zbytočný level. Už teraz nás totálne neefektívnych takmer 3000 obcí stojí len kvôli byrokracii cca 300 miliónov eur ročne len taký fukot (cca 70€ ročne to stojí voliča len tak/pracujúceho, ktorý to reálne platí to stojí ročne cca 120€, to sú stratené náklady, je to náklad za neefektivitu), efekt je nulový. Okrem zabezpečovania pouličného osvetlenia a ďalších niekoľko tisíc kompetencií, ktoré obce aj tak objednávajú na trhu robia miestni poslanci a starostovia prevažne len mediátorov nejakých susedských sporov.
        Mnohé navrhované magické riešenia fungujú v iných krajinách a výsledky sú rovnaké ako u nás, ešte väčšia totálna korupcia a práve je v regiónoch napríklad jedno či je tam aj vrece zemiakov, príde jedna populárna osoba, trebárs Vlhová a povie, že tento Ferko Mrkvička je tutti frutti a tupé stádo ho bude voliť aj keď bude protikandidát neviem aký super sused z ulice. Tiež oddelenie volených poslancov od byrokratov nič nevyrieši, je to len vysoko formálne oddelenie, ktoré je vlastne aj dnes, na celom ministerstve si minister priamo vyberá len pár flekov (GTSÚ, potažmo strany si vyberajú štátnych tajomníkov, z nejakých 500 zamestnancov priemerného ministerstva v pohode nie?). To je úplne jedno ako sa to nastaví, v Rumunsku zrazu začali čistky korupčných politikov, málokto vie, že sa len mocenská mafia presunula na prokuratúru a k súdom. Takto by sa presunula k byrokratom, ktorí by boli obtiažne vymeniteľní a nakoniec by sa dohodli a politikmi na nejakej deľbe moci (podobne ako v histórii mafiánski odboroví predáci v USA splynuli s politikmi).
        Takto by som mohol pokračovať ku každej kapitole tohto materiálu ale nemá to pre mňa zmysel, je to časovo neefektívne teoretizovanie.

        Možno by tomuto elaborátu pomohla video prezentácia s grafickými ukážkami ale podľa mňa tadiaľto cesta nevedie. Ľudia neriešia super komplikované systémy, nebaví ich to, nezaujíma ich to, príliš ich to zaťažuje v bežnom živote. Z môjho pohľadu cesta vedie čo najväčším zjednodušovaním systému aby ľudia mali viac času a chuti sa o to zaujímať. Každý kto chce toto riešiť by mal byť oboznámený s tým, čo už vyskúmané bolo (napr. tu: https://www.mfsr.sk/sk/financie/institut-financnej-politiky/publikacie-ifp/ekonomicke-analyzy/41-skryty-poklad-samosprave-alternativne-moznosti-sustredenia-vykonu-spravy-samospravach-jun-2017.html). Netvárme sa, že celoštátna úroveň riadenia je príliš vzdialená od lokálnej úrovne v pidi štátiku ako je Slovensko, naopak tu je to skôr na škodu.

        Liked by 1 person

        • @ JuznyZaliv
          1.Na ten problém „študovania“ je len jedna logická odpoveď: Ak je ľuďom zaťažko prečítať si útlu knižôčku a zamyslieť sa nad tým o čom sa tam píše, a diskutovať k tomu, tak nech sa potom nesťažujú, lebo iné ako terajší marazmus si nezaslúžia… Paradoxne dávaš odkaz na štúdiu, ktorá je „len“ 26-stranová, a keď som si ju prezrel, tak výsledný dojem je taký, že okrem neustáleho bombastického zdôrazňovania „úspor“, „úspor“ a ešte raz „úspor“, neponúka prakticky žiadny konkrétny návrh zlepšenia, len ešte väčšiu deformáciu toho nepodareného posledného „mačkopsa reformy samosprávy“… Reforma novej reformy predošlej reformy… Zase si nejaký papaláš chce postaviť pomník, na základe podkladov čo „našiel na stole“, aby zdôvodnil svoju inak totálnu neschopnosť na svojej vysokej funkcii…

          2. Vôbec nečakám, že všetci s mojím dokumentom budú súhlasiť, ale práve na to treba vybudovať nový systém, aby v otvorenej mediálne (a celebritne) NEdeformovanej diskusii sa o tom rozprávalo, a aby ľudia dostali k dispozícii nástroj, ktorým môžu ovplyvňovať chod spoločnosti… každú hodinu, každý deň, nie len raz za štyri roky sa rozhodovať ktorej straníckej „sľubotechne“ volič uverí, ktorej vo voľbách „hodí“ svoj hlas, a potom 4 roky sa nestačí diviť… Aby sa vytvorila štruktúra (pracovne nazývaná „poslanecká pyramída“), cez ktorú sa doslova v každej chvíli môžu operatívne preniesť požiadavky ľudí úplne zdola, a väčšinovým hlasovaním sa uplatniť až v národnom parlamente, a z pozície parlamentu ako skutočného VLÁDCU (nie slúžky straníckych sekretariátov resp. vlády!) rozhodovať podľa vôle ľudu, miliónov názorov… Teda nie podľa zmanipulovaných medializovaných „prieskumov“ zo vzorky zhruba 1000 respondentov (bohvieako povyberaných aby to vyšlo tak ako si kto objednal)….

          3. Stále sa hovorí a píše, že štruktúry by sa mali tvoriť zdola, aj riadiace a rozhodovacie kompetencie delegovať zdola nahor, nie tak, že niekto vo vláde alebo na ministerstve „vypotí“ nejakú reformu, ktorá namiesto zjednodušovania života ľudí im ho len komplikuje… Autorom nezáleží na tom ako to bude fungovať, aké zmätky to v spoločnosti vyvolá, len aby boli úspory! To je primitívny (ale veľmi rozšírený) „manažérsky“ prístup aj z rôznych firiem, že nezáleží na tom ako manažér „rozdrbe“ zverený tím, len aby sa vykázali úspory, aby „špičkoví manažéri“ mali na ďalšie zvýšenie svojich „benefitov“… Už len nadpis tej štúdie „Skrytý poklad…“ hodne napovie o účele komu by sa hodilo získať ten „poklad“…

          4. Platí známy bonmot že „Demokracia niečo stojí“, ale verím, že ak sa veci vymyslia a presadia zdola, tak budú presne kopírovať potreby ľudí, a nie papalášov, ktorí od zeleného stola vymyslia nejakú „vtákovinu“, mediálne to „predajú“ ľudu, a budú sa do smrti biť do pŕs aké „úžasné úspory“ dosiahli, aj keď ľudia v obciach budú viac škrípať zubami, a úspory sa nenápadne vytratia nevedno kam. Dobre chápeš môj návrh, že VUC-ky sú totálne zbytočná medziúroveň, a práve ich odstránenie môže priniesť obrovské prínosy, nielen finančné ale hlavne organizačné (ale o tom nikto nevypisuje „štúdie“!)… Takže odstránením VÚC by mali ostať len okresy, pričom jednoducho a prehľadne by to mala byť medziúroveň, na ktorú by sa mohli „delegovať“ kompetencie z obcí! Veď si zober, že do okresného centra ľudia podstatne častejšie chodia (napr. za nákupmi!) ako trebárs na matriku v obci, takže mať matriku len v okresnom meste by bolo asi úplne v pohode… Ale musia o tom rozhodovať ľudia v obciach na základe toho ako to oni vidia, ako si zjednodušia život, nie ako rozhodol papaláš v stovky kilometrov vzdialenej „stolici“… Pozri napr. ako sa v dnešných dňoch „reformuje“ pošta, kde tiež sa brutálne šermuje „úsporami“, ale nikoho v centre nezaujíma, že ľuďom v obciach berú inštitúciu, ktorú častejšie potrebujú ako napr. matriku, obecný úrad alebo stavebný úrad… Len sa nikomu asi „nechce“ vymýšľať, ako tie existujúce poštové úrady povýšiť ďalšími kumulovanými užitočnými funkciami (napr. by mohli robiť aj zásielkovne), predsa ľahšie je zrušiť, vykázať úspory, a ešte devastovaním pošty prihrať kšeftíky kuriérskym firmám…

          * Nechce mi zobrať dlhší text, tak pokračovanie v ďalšom príspevku…

          Liked by 1 person

          • 1) súhlasím s tou neochotou ľudí niečo študovať…ale je to podané pre bežného človeka príliš komplikovane a mieša sa tam viac vecí dokopy (aj keď spolu súvisia, no všetko so všetkým súvisí a pri takejto logike to môžeme prekombinovávať donekonečna)…ja tu mám skôr problém s tým, že sa to prezentuje ako niečo superkomplikované čo vôbec nie je pravda, ľudia toto neriešia a nechcú riešiť takto do hĺbky, ľudom je úplne jedno či pozemok pod plateným parkoviskom pred nemocnicou patrí obci, VÚCke, Pente, nemocnici alebo nejakej zaprdenej podriadenej organizácii ministerstva zdravotníctva – ľudí len zaujíma, že tam platia parkovné za to, že prinesú dieťa na urgent autom (lebo sanitky sa nedočkajú), všetky vyššie uvedené detaily sú zbytočné…preto by mal byť systém čo najjednoduchší, ani život človeka nie je komplikovaný, ani investovanie do akcií nie je zložité len “odborníci bánk” v telke by nemali o čom drístať celý rok keby ľudia vedeli aké je to triviálne…preto som apriori proti zbytočnému komplikovaniu systému
            -> tá 26 stranová štúdia tam jasne pomenúva delenie podľa kompetencií obcí, to je totiž to podstatné, “keď nevieš do ktorého prístavu plávaš tak žiaden vietor nie je priaznivý”, ak ľudia potrebujú starostu len na nejakú príslušnosť k dedine, erb a funkciu mediátora susedských vzťahov (to totiž vyplýva z niektorých prieskumov robených vysokými školami verejnej správy na Slovensku) tak sú tisíce miestnych starostov a poslancov zbytoční, treba vedieť kam sa chceme dostať, ako to má nakoniec vyzerať, ale nie volebný systém ale bežný život človeka (najmä na vidieku, mestá majú také úspory z rozsahu, že tam nikdy problém s lokálnymi verejnými službami nebude tak ako na dedinách)
            preto tam rozoberajú dosť jednoduché riešenie na matričné obvody (to je umelé delenie úradníkmi) alebo podľa reálnej ekonomickej aktivity obyvateľstva, tam kde ľudia žijú a míňajú peniaze, chodia do práce atď tam je k nim najbližšie nastaviť zastupiteľskú demokraciu (vedia sa s tým stotožniť, tá analýza uvádza aj zdroj knihy od Slavíka, odporúčam pozrieť)

            2) možnosť voliča ovplyvniť niečo viac ako raz za 4 roky by som riešil ideálne dosť flexibilnou odvolateľnosťou zástupcu v regióne, keď “môj” poslanec zahlasuje za niečo, čo má za následok zhoršenie dopravnej situácie alebo sa zavrie nejaká fabrika tak nech si ľudia spíšu petíciu na jeho odvolanie s minimálnym počtom napríklad 3% voličov regiónu a samotné hlasovanie o odvolaní by bolo bez kvóra, ďalej ústava by mala umožniť jej zmenu len referendom a väčšinu vecí by si mali odhlasovať ľudia sami priamo cez referendum (tiež 3% voličov, bez kvóra)

            3) tu sa nezhodneme, čokoľvek, čo nevznikne spontánne z iniciatívy ľudí je im de fakto natlačené…spontánne vznikajú jedine výmenné obchody v rôznych podobách, ľudia nemajú dôvod vytvárať si nejaké správne zoskupenia len aby im vládli a niečo spravovali, ľudia potrebujú nejakú službu a je im väčšinou jedno ako ju dostanú (či im v noci proti zlodejom na ulici svieti lampa od Siemensu alebo z chránenej dieľne dotovanej štátom)

            komplexnosť systému priamo súvisí s jeho ovládateľnosťou, predvídateľnosťou a ekonomickou udržateľnosťou, ekonómia nie je o peniazoch ale o obmedzených zdrojoch, zdroje obmedzené sú a najmä na našom malom území, čo to bude stáť je dosť podstatné – zaplatí to totiž občan/volič, nikto iný…naozaj nepotrebujeme tisíce volených zástupcov na to aby v 99% prípadov zabezpečovali veci, ktoré zvládne zabezpečiť jeden úradník s pečiatkou

            4) takže chápeme, že to treba smerovať k ekonomickej aktivite ľudí…niekto im to však podsunúť musí (nemusíme sa ich pýtať ako to chcú, oni už “volia svojimi eurami” keď reálne žijú, pracujú, nakupujú, stačí to len pozorovať, ak si majú všetko vymyslieť a rozhodovať bežní ľudia tak rovno všetko zrušme, to sme v anarcho-kapitalizme…keby sme sa ich pýtali tak by to skončilo ako v prieskumoch kde sa pýtajú žien aký by mal byť ich manžel – no milý, citlivý, starostlivý…a najčítanejšia kniha žien je 50 odtieňov šedej…alebo otázka typu “chcete mať škôlku hneď vedľa tuto za rohom, vo Vašej malebnej dedinke s 20 obyvateľmi? Jasneeee prečo nie, super nápad!), s okresmi problém nemám (Slávik ich uvádza tuším 90-100), obce mi prídu zbytočné ak budú mať zabezpečený štandard služieb pre ľudí…pošta je dobrý príklad na využitie, má 1500 pobočiek čo je cca každá druhá obec a dajú sa využiť ako kontaktné miesta, kde by mal človek vyriešiť všetku komunikáciu so štátom (ideálne s nejakými ďalšími základnými službami ako obchod s potravinami v rovnakej budove, ale to sme už ďaleko v plánovaní lokálneho rozvoja na úrovni Viedne…)

            Páči sa mi

        • *Pokračovanie textu z predchádzajúceho príspevku:

          5. Páči sa mi, ako si trefne vystihol potrebu volieb poslaneckej štruktúry priamo vo volebných okrskoch, jedného poslanca za každý volebný okrsok, lebo práve v tom je to čaro, že tam je prakticky nemožné aby nejaká pochybná „celebrita“ individuálne „zmagorila“ voličov v každom volebnom okrsku, lebo v súčasnosti sa to veselo deje „v miere väčšej než veľkej“ na celoštátnej úrovni. Novým volebným systémom automaticky padá obrovský vplyv „centrálnych“ celebrít a médií na voliča… A naviac (čo je možno ešte podstatnejšie!) sú tie jednoposlanecké voľby prirodzeným procesom ako vybrať z davu to jedno promile kvalitných ľudí, ktorí sa potom už na podstatne vyššej úrovni „budú baviť o politike“ v rámci štruktúr celoštátnej poslaneckej pyramídy, ale pod drobnohľadom a vplyvom ich konkrétnych voličov…

          6. To prepojenie poslancov a „byrokratov“ ťažko môžeš bagatelizovať, lebo od celoštátnej až po obecné úrovne je to teraz cez stranícke štruktúry totálne prepojené! V tom je podstata tej rakoviny korupcie, keď si sami niečo vymyslia, sami sebe si to odsúhlasia, a sami seba „kontrolujú“! A starostovia tí sú totálne v konflikte záujmov, keď v jednej osobe sa koncentruje volený človek a byrokrat… Nehovorím, že aj keby sme hneď dnes zaviedli nové pravidlá, že hneď aj pocítime podstatné zlepšenia, som si vedomý, že budú potrebné roky až desaťročia, aby sa „prečistili“ štruktúry na ministerstvách a vôbec celej štátnej správe, kým sa kádrovými výťahmi vymenia tie zástupy „našich ľudí“, ktoré sa za tridsať rokov „demokracie“ dosadili a zabetónovali na teplých miestečkách…

          7. Sám asi cítiš logický paradox, keď na jednej strane kritizuješ rozsah strán dokumentu a na druhej strane voláš po tom aby sa k tomu dopracovalo video, grafické ukážky… V tom dokumente nejde o návrh „super komplikovaného systému“ (ako píšeš), ale o pochopenie návrhu výrazne jednoduchšieho a prehľadnejšieho systému, lebo ľudia majú už „pod kožou zažratý“ súčasný starý systém, a hoci mu nerozumejú (a ani sa nesnažia ho pochopiť!), pretože drvivej väčšine davu stačí, keď im médiá dokolečka tlačia do hláv mantru o „najlepšom systéme na Zemi a v priľahlom Vesmíre“, kde stačí len raz za 4 roky sa rozhodnúť či sa mi viac páčia sľuby „Riška“, alebo „Maťka“ alebo „Robka“, a takto jednoducho demokraticky „riadia“ svoj osud, aj osud celej spoločnosti… Takto si ľudia predstavujú tú skvelú jednoduchosť?

          8. A k tej Tvojej poslednej vete: Zaujímalo by ma v čom vidíš tú „blízkosť“ celoštátnej úrovne riadenia k lokálnej úrovni, lebo ja si myslím, že tak „vzdialené“ centrum od ľudí ako je teraz, už by som asi ťažko dokázal vymyslieť… Denno-denne to vnímame v priamom prenose z mediálnych výstupov, ako bezmocný je „vládca ľud“, keď sa zvolení „pandrláci“ nevydaria alebo utrhnú z reťaze…

          *Koniec celého textu

          Liked by 1 person

          • 5) práveže sa to zblbnúť dá, to sa presne deje všade vo svete kde taký systém je…preto preferujem dosť drsnú odvolateľnosť zastupiteľa

            6) bez komentára

            7) necítim paradox, video by sa zišlo keďže grafické znázornenie textu je efektívnejšie na spracovanie a pochopenie pre priemerného človeka

            nikde netvrdím, že tento systém je jednoduchý a ľudia ho chcú…ľudia ho len pasívne akceptujú a veľmi neriešia lebo nejaké služby tu ešte ako tak fungujú a štát berie “len” cca 55% zárobku, ja by som to celé zosekal

            8) netvrdím, že slovenské vlády sú blízko lokálnej úrovni, určite sú odtrhnutí od reality bežných ľudí a to budú vždy…ja len tvrdím, že celoštátna úroveň riadenia (to je ten rozdiel) v krajine ako je Slovensko (malý štátik) nie je tak vzdialená od lokálnej úrovne keď sa dá prejsť autom z jedného konca krajiny na druhý za 7-8 hodín a naozaj nepotrebujem tisíce starostov a poslancov v dedinách aby sa pýtali ľudí ako dlho tam má v noci svietiť pouličné osvetlenie alebo či tam treba zriadiť škôlku (to naozaj vieme vymodelovať z dostupných údajov, vieme kto kde pracuje, koľko zarába a vieme celkom presne koľko detí v akých lokalitách bude potrebovať škôlku o 1-3 roky, školy dokonca vieme projektovať v 6 ročnom predstihu a toto sa týka veľkého počtu originálnych/prenesených kompetencií obcí)

            tu keď sa niečo stane, napríklad výbuch plynu v bytove v Prešove tak polovica ministrov sa tam vie v telke pretŕčať do 4-5 hodín od udalosti, toto nie je znakom vzdialenosti celoštátnej vládnej úrovni od tej lokálnej, krajina ako je Slovensko sa naozaj dá v dnešnej dobe riadiť minimálne na 90% od stola v jednom centre (len si tam ľudia volia idiotov bez územnej príslušnosti)

            Páči sa mi

    • @popolvar67
      Tlačí sa mi na jazyk trefný výrok Járy Cirmana, ktorý končieval svoje výskumy povestným: „Tudy cesta nevede!“… Keď som si tu pozrel históriu článkov k „memorandu“, tak som došiel k číslu 13 kusov, a stále sa predlžujúcich… Pamätám na ten živý ohlas, keď si prišiel s prvým článkom, ale nabralo to nejaký nesprávny vektor. Vektor, ktorý myslím ťažko osloví masy ľudí aby prijali ponúkané memorandum za svoje…

      Hneď spočiatku som Ťa upozorňoval, že ideš do zbytočných detailov, čím „zabiješ“ podstatu a údernosť toho, čo by bolo potrebné ľudu povedať. Ponúkol som Ti ako inšpiráciu svoj dokument, a som rád že mi prišli pozitívne reakcie, ale očakával som, že inšpirovaný dokumentom sa Ti podarí „inou hlavou“ napísať „hutný koncentrát“, tak akurát na jeden list papiera formátu A4, ako by skutočne také memorandum malo byť, ale nabralo to nejaký divný smer obrovského naberania objemu… Chápem tú autorskú dilemu, lebo sám som mal pri písaní dokumentu veľké otázniky kedy skončiť, lebo na jednej strane by to podľa otázok možno chcelo popísať ďalšie detaily do dokumentu, ale na druhej strane už aj terajších 100 stránočiek malého formátu je pre väčšinu čitateľov nad ich možnosti (najmä času a trpezlivosti)… Takže si momentálne netrúfam „stlačiť“ celú problematiku „na jeden list A4“, a predpokladal som, že sa Ti to podarí… ale ešte nie je všetkým dňom koniec…

      S odľahčením by som navrhol, aby sme si zobrali „vzor“ od médií, diskusných fór alebo politológov, kde najväčší „borci“ dokážu návrh riešenia súčasného marazmu spoločnosti komprimovať prakticky do jedného slova! Jeden tvrdí, že riešením je „Riško“, ďalší sa do krvi bije za svoj návrh že riešením je „Maťko“, ďalší navrhujú „Robko“, a na týchto „riešeniach“ je krásne rozhádaná celá spoločnosť! Zatiaľ som zaznamenal najkratší návrh, dvomi písmenami popísané riešenie „PS“ (iniciály nemenovanej strany)… :o)

      Takže zatiaľ toľko z mojich postrehov, nemal som za úmysel Ťa znechutiť, preto na záver verím, že sa Ti niečo také úderné podarí vytvoriť, aj keď si uvedomujem že čím kratšie, tým to bude väčšia robota… Ale za seba Ti podávam pomocnú ruku, a predpokladám, že aj ostatní diskutéri na tomto blogu neostanú bokom…

      Liked by 1 person

      • stano24, ale tou komprimáciou, tým zhustením je “Za právne a sociálne spravodlivý štát!”
        Tomu “Riškovi”, “Maťkovi”, “Robkovi” trvalo roky času a práce, pokiaľ vytvorili konkrétny obraz, skrývajúci sa za “Riškom”, “Maťkom”, “Robkom”. Tam bol postup zdola nahor. My ideme zhora nadol. Ja ani nečakám, že všetci sa v dohľadnom čase prelúskajú tými stoma stránkami tvojho návrhu volebného systému. Niekto si vystačí s heslom “Za právne a sociálne spravodlivý štát!”, niekto si naštuduje aj to, čo to znamená tá právna a sociálne spravodlivosť, a niekto aj program, ako to postupne dosiahnuť. a ďalší dopracujú jednotlivé body programu do detailných elaborátov…
        No všetkých bude spájať “Za právne a sociálne spravodlivý štát!” Nie, “Riško”, “Maťko”, “Robko” – nie nositeľ nejakej idey, ale idea samotná. A o to predsa ide.
        Inak to neide. A ja to dopracujem textovo. Možno Južnýzáliv spraví to video, niekto schémy a pod.
        Ja robím len kostru.

        Liked by 1 person

        • Keďže som tú „komprimáciu“ riešení avizoval ako odľahčenie témy, tak pri vážnom prístupe sa nedá nesúhlasiť s tým ako si na to reagoval. Tá idea „Za právne a sociálne spravodlivý štát!“ je v poriadku, a asi sa nenájde jediný občan, ktorý by s tým nesúhlasil…

          Tým odľahčením som chcel len vypichnúť, že aj o takejto vznešenej a všeobecne prijateľnej idei budú ľudia skĺzavať do divokých diskusií, či pre dosiahnutie toho „právne a sociálne spravodlivého štátu“ bude lepšie voliť „Riška“, „Maťka” alebo „Robka“…

          Zaťaženosť myslenia ľudí súčasnými pravidlami (a výdatnými mediálnymi masážami) vnímam ako najväčší problém pri diskusiách o spôsoboch dosiahnutia tej skutočnej spravodlivosti… Toto prekonať uvažovaným memorandom bude najväčšou fuškou…

          Liked by 1 person

          • “aj o takejto vznešenej a všeobecne prijateľnej idei budú ľudia skĺzavať do divokých diskusií, či pre dosiahnutie toho „právne a sociálne spravodlivého štátu“ bude lepšie voliť „Riška“, „Maťka” alebo „Robka“…”
            no, a aby pri divokých diskusiách nemlátili len prázdnu slamu, rozpracuvávam to programové vyhlásenie, aby sa mali o čo oprieť, či “Ruško”, “Maťko”, “Robko” majú v tom svojom programe aspoň niečo z toho, ako ten právne a sociálne spravodlivý štát dosiahnuť, alebo zase si len svoju polievočku ohrievajú a voličom hlavy mútia.

            Liked by 1 person

  1. Pri čítaní som si tiež lámal hlavu nad 6 000 volebnými okrskami, neprišlo mi to ako ideálne riešenie. Na +/- 1000 voličov na okrsok to vychádzal z toho, že v mestách sa to podľa približne takého počtu rozdeľuje do viacerých okrskov. Ako vravíš, je mnoho obcí, ktoré majú len pár obyvateľov – výhodou je, že na rozdiel od miest fungujú ako ucelená komunita a v duchu nového systému by nebol problém vybrať najlepšieho spomedzi seba. Nevýhodou môže byť menšia kvalifikácia starostov ako riadiacich pracovníkov oproti mestám – do niektorých záležitostí sa len nemusia vyznať, lebo sa s tým pri spravovaní obce nestretávajú.
    V mestách vidím problém ten, že komunity nefungujú na základe miesta bydliska (ako sa delia volebné okrsky), ale skôr na základe spoločných záujmov alebo rovnakého zamestnania.
    U miest – hlavne teda veľkých, je ešte faktor, že práve ony sú prirodzeným zhromaždiskom vysokokvalifikovaných ľudí u ktorých je potenciál riadiť celú krajinu. Otázka znie, či by tam nebola až premrštená konkurencia a plytvanie kádrami?

    PS: plánuješ v niektorom z pokračovaní rozoberať aj strany?

    Páči sa mi

    • ak si čítal autorov dokument, tak vieš, že starostovia/primátori nie sú riadiacimi – výkonnými kádrami. V tejto diskusii riešime poslaneckú-zákonodárnu pyramídu – zákonodárny pilier moci. Výkonnými kádrami na obecnej úrovni budú prednostovia. Ale o druhom pilieri výkonnej moci bude reč v pokračovaní. To, že vysokokvalifikovaní ľudia sa koncentrujú v mestách nie je na škodu, pretože vláda, okresné úrady a VUC-ky sídlia v mestách – môžu sa vo výkonnom-úradníckom aparáte uplatniť.

      Liked by 2 people

  2. Spätné upozornenie: SNP – pokračovanie 5 – HESLO | Blog o verejnom živote a problémoch Slovenska

Pridaj komentár